03-11-2022 – BetCity is de eerste online casino die reclame gaat maken in het kader van wedden op het wereldkampioenschap voetbal. Het online gokbedrijf heeft de campagne deze week gelanceerd. Kijkers van de televisie krijgen niet alleen een tv-reclame te zien, maar het bedrijf is ook een online campagne gestart. Daarbij kunnen spelers van de bookmaker hun eigen WK-shirt claimen. Het is de eerste gokreclame in Nederland die in het teken staat van het WK Voetbal in Qatar deze maand. De minister van Rechtsbescherming en de Tweede Kamer vrezen dat dit de start is van veel meer reclames van de casino’s en bookmakers die een vergunning hebben gekregen van de Kansspelautoriteit.
Oranjekoorts
De Tweede Kamer en de minister van Rechtsbescherming, Franc Weerwind, vrezen een oranjekoorts onder de online casino’s. In de reclame van BetCity is te zien dat de Superfans, een vriendgroep, de ‘Grote Speler Oranje shirts’ aan hebben. De reclame is bedacht door een reclamebureau. In de online campagne kunnen mensen die al een account hebben bij BetCity en actief meespelen hun eigen t-shirt claimen.
Daarbij komt in de tv-reclame ook nog een nieuwe Superfan voor. We kennen Randy, Japie en Lesley al. In de eerdere reclames had Lesley een grote rol, maar hij is in deze reclame vervangen door een nieuw personage dat Timmie heet. Hij staat in de kroeg te feesten omdat Oranje een doelpunt heeft gescoord. Het is niet helemaal duidelijk of Timmie Lesley vast gaat vervangen. Enkele dagen geleden was het karakter nog wel te zien in de online reclames van BetCity.
Acties rondom het WK
BetCity is het eerste online casino dat campagnes rondom het WK is begonnen. Zo kunnen spelers online een t-shirt claimen als ze voor minimaal 20 euro een sportweddenschap op het WK plaatsen. Een verdere eis is dat de weddenschap een quotering van minimaal 1,30 moet hebben. Daarna is het mogelijk een shirt in verschillende maten te claimen. Wel geldt dat er een beperkt aantal shirts beschikbaar is en dat de actie alleen geldig is voor spelers van 24 jaar en ouder.
Ook de zogenaamde Betstreet Boys, een podcast van ervaren gokkers, gaan samenwerken met BetCity om bijvoorbeeld free bets te introduceren bij BetCity. Iedere ochtend komen ze met een nieuwe aflevering over wedden op het WK-voetbal.
Zijn er meer reclames op komst?
De kans is groot dat er meer reclames op komst zijn. In Nederland zijn er zo’n twintig actieve gokbedrijven die een vergunning hebben gekregen van de Kansspelautoriteit. Niet al die bedrijven zullen reclames laten uitzenden rondom het WK, omdat bij sommige aanbieders een sportsbooks ontbreekt. Maar het lijkt een logische stap dat andere bookmakers rondom een groot toernooi zoals het WK voetbal reclame voor zichzelf zullen maken.
Bij de Tweede Kamer ontstonden zorgen of ook andere grote aanbieders reclames gaan uitzenden en dat niet leidt tot meer spelers die online gaan gokken. In ieder geval is duidelijk dat het staatsbedrijf Holland Casino geen reclame zal gaan maken tijdens het WK, nadat een motie van Pieter Grinwis (CU) werd aangenomen. Of TOTO, ook een staatsonderneming, wel reclame gaat maken, is nog niet duidelijk. De TOTO laat dat over aan het kabinet.
De reden waarom sommige partijen in de politiek niet willen dat TOTO en Holland Casino reclame maken voor het WK in Qatar, is de erbarmelijke omstandigheden waarin bouwvakkers verkeerden tijdens de bouw van het stadion. Er zouden regelmatig mensenrechten worden geschonden. Daarmee is reclame voor het evenement een gevoelige kwestie. De online bookmakers laten weten reclame te maken voor Oranje dat meedoet aan het WK en niet voor het evenement in Qatar zelf.