07-04-2023 – De Postcode Loterij heeft onlangs een berisping gekregen van de Reclame Code Commissie (RCC), wegens het niet voldoen aan de Nederlandse reclameregels. De promotie van de HEMA-cadeaubonnen bleek onvoldoende duidelijk voor consumenten.
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft unaniem uitspraak gedaan over een klacht tegen de Postcode Loterij, waarbij iemand niet in aanmerking kwam voor een HEMA cadeaubon. Deze persoon dacht er recht op te hebben op basis van de formulering in de advertentie. Er stond “u ontvangt gegarandeerd een HEMA cadeaubon t.w.v. 15 euro”.
Bij het reageren op de promotie werden klanten van het loterijbedrijf helaas verrast door het feit dat er niet bekendgemaakte voorwaarden van toepassing waren. Om teleurstelling te voorkomen, moesten deelnemers tijdig een extra lot kopen en ervoor zorgen dat hun inschrijfgeld met succes door Postcode Loterij werd geïnd, voordat ze in aanmerking konden komen voor de HEMA cadeaubon.
Speciale voorwaarden om misbruik te voorkomen
De loterij-exploitant had speciale voorwaarden opgesteld om misbruik van de actie tegen te gaan. Een persoon was echter van mening dat bij de inschrijving niet duidelijk was vermeld dat bij opzegging van de Postcode Loterij na de eerste gratis maand van lidmaatschap, de HEMA cadeaubon niet zou worden toegezonden.
De Postcode Loterij is van mening dat het toegestaan is om voorwaarden te stellen aan welkomstgeschenken. Deze worden in detail beschreven op een speciale actiepagina. Met één klik hebben bezoekers toegang tot alle richtlijnen die gelden tijdens actieperiodes, zodat iedereen eerlijk wordt behandeld.
De persoon zegde precies een week na inschrijving het abonnement op – wat erop wijst dat zijn vermeende primaire motivatie het verkrijgen van de gratis HEMA-cadeaus was en niet het deelnemen aan de Postcode Loterij.
De Reclame Code Commissie (RCC) benadrukt het woord “gegarandeerd”
De Reclame Code Commissie (RCC) benadrukt het belang van het verstrekken van duidelijke informatie aan consumenten, zodat zij een weloverwogen beslissing kunnen nemen over de HEMA cadeaubon actie. Het woord “gegarandeerd” betekend dat er zijn geen andere verplichtingen aan zijn verbonden.
Met de steun van de Reclame Code Commissie (RCC) is het duidelijk geworden dat eventuele extra voorwaarden rechtstreeks op de webpagina hadden moeten worden geplaatst. Een doorverwijzing naar een andere pagina is in dit geval niet voldoende.
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de klager in het gelijk gesteld en bepaald dat de Postcode Loterij hun reclameactiviteiten moet staken wegens het overtreden van de geldende reclameregels.