Fout in Cruks: twee casino’s betalen verloren inleg terug

CRUKS foutmelding

13-06-2022 – Door een fout in CRUKS hebben twee casino’s, het Holland Casino Online en BetCity, een speler zijn inleg terugbetaald. De klant mocht helemaal niet gokken, omdat hij stond ingeschreven in het registratiesysteem CRUKS. Daarin staan gokkers vermeld die mogelijk een gokverslaving hebben, of zichzelf laten registreren omdat ze niet willen gokken. De man had 7000 euro ingelegd bij de online casino’s. Dat had nooit mogen gebeuren, want de man stond ingeschreven in CRUKS. De man had een vreemd teken in zijn naam, waardoor de CRUKS-controle faalde. Daardoor kon hij toch geld inleggen en verder spelen. Dat blijkt uit een reportage van het televisieprogramma Radar.

CRUKS in de problemen

Al sinds de legalisatie van de online gokmarkt kampt het registratiesysteem CRUKS met problemen. Tijdens de opening bleek al dat het Centraal register uitsluiting kansspelen (CRUKS) niet zo functioneert als bedacht. Daardoor gingen de online casino’s een dag later open dan gepland. Het was pas 3 dagen na de openstelling van de gelegaliseerde gokmarkt mogelijk om een inschrijving te doen in het register. Toenmalig minister van Rechtsbescherming Sander Dekker zei later pas dat CRUKS goed functioneerde op 20 oktober, bijna 3 weken nadat de gokmarkt was gelegaliseerd.

Fouten in registratiesysteem

Uit een reportage van het consumentenprogramma Radar blijkt dat ook na die tijd het registratiesysteem niet goed werkte. Een speler kon alsnog 7000 euro inleggen bij twee casino’s: Holland Casino Online en BetCity. De speler om wie het gaat wil in de reportage verder anoniem blijven. Hij had zich op 5 november vorig jaar ingeschreven in CRUKS. Dat was ruim nadat de minister van Rechtsbescherming zei dat het registratiesysteem nu goed werkte.

In de reportage van Radar wordt duidelijk dat de speler niet meer kon gokken in de fysieke casino’s. Toch kon hij verder gaan met spelen bij de online casino’s. Pas toen hij het geld verloor, trok de speler aan de bel bij Holland Casino en BetCity. Hij wees erop dat hij ingeschreven stond in het register, maar dat hij toch een inzet kon doen en zijn geld daarbij ook vergokte. Daarop besloten de twee casino’s om het geld terug te betalen uit coulance. Beide casino’s wijzen erop dat de fout in CRUKS zit en niet bij de twee casino’s ligt.

Casino’s betalen toch terug

In een brief van het Holland Casino aan de man staat dat het casino niet van mening is dat de fout bij het casino ligt. Toch besloot het bedrijf de man wel te compenseren. Bij het casino legde hij 1.154 euro in, die hij terug kreeg. Ook BetCity wijst erop dat de fout niet bij het casino ligt, maar bij CRUKS. Het casino had namelijk geen melding gekregen dat de man geregistreerd stond.

Kansspelautoriteit voert intern onderzoek

In de reportage van Radar komt ook Geraldine Huijssoon aan het woord. Zij is het afdelingshoofd van de Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA). Ze vertelt meer over de eerste maand na de opening en de problemen met CRUKS. Er konden allerlei verschillen in systemen ontstaan die eigenlijk met elkaar hadden moeten samenwerken. Waarschijnlijk dat de speler bij één systeem zich geregistreerd zonder accentteken, terwijl dit bij het andere systeem wel met accentteken was. Daardoor konden beide systemen niet goed met elkaar samenwerken. Dat was ook het geval bij de speler die centraal stond in de reportage van Radar. Sinds 16 november vorig jaar werken de systemen zoals ze horen, zegt Huijssoon. Dat was 11 dagen nadat de man zich had ingeschreven in CRUKS. Daardoor kon hij toch geld inleggen.

Huijssoon kreeg van het consumentenprogramma de vraag of beide casino’s het geld hebben verhaald op de Kansspelautoriteit, die CRUKS onderhoudt. Het afdelingshoofd zegt daar niet op in te gaan, omdat het probleem nog in onderzoek is.

Inschrijven in CRUKS?

Ga naar de website van CRUKS.