Novamedia geeft licentie online kansspelen terug

Novamedia

05-04-2023 – Op 20 maart is een opvallende wijziging doorgevoerd in de lijst van vergunninghouders op de website van de Kansspelautoriteit: Novamedia Gaming BV – voorheen een erkende aanbieder van legale online kansspelen in Nederland – verdween van de lijst.

Novamedia heeft recent besloten om haar licentie voor online kansspelen in Nederland in te leveren. De steeds strengere regelgeving zorgt ervoor dat het steeds moeilijker wordt om deze vorm van entertainment in te zetten voor fondsenwerving. Novamedia bekend van de Vriendenloterij en Postcodeloterij heeft besloten dat de online plannen van het bedrijf niet langer haalbaar waren onder de huidige regelgeving.

Novamedia is de eerste exploitant die zijn online goklicentie in Nederland teruggeeft. Het is nog onbekend of Evolution’s populaire live casinospel ‘Deal or No Deal‘ – zijn terugkeer zal maken omdat Novamedia zijn online activiteiten heeft gestaakt.

Strengere regelgeving

Novamedia Gaming BV, de eigenaar van de Postcode Loterij en Vriendenloterij, heeft in 2022 een vergunning gekregen van de Nederlandse Kansspelautoriteit. De online kansspelen sector krijgt echter binnenkort te maken met strengere regelgeving.

Vanwege discussies over de duurzaamheid als effectieve fondsenwerver heeft het bedrijf besloten af te zien van de licentie. In plaats van verder te investeringen in de huidige sector. Novamedia gaat zich richten op het ontwikkelen van loterijen in nieuwe markten. Deze projecten kunnen weer een financiële bijdrage leveren aan goede doelen.

Postcode Games

Novamedia Gaming had op 8 maart 2022 een licentie verkregen van de Kansspelautoriteit. Het bedrijf maakte duidelijk dat het de ambitie heeft om hiervan gebruik te maken met het merk Postcode Games. Het bedrijf benadrukte eerder waarom overheden een onderscheid zouden moeten maken tussen “veilige loterijen” in vergelijking met riskantere casinospellen, die worden aangeboden via commerciële partijen.

Topadverteerder voor kansspelen

In Nederland heeft Novamedia zijn plaats als topadverteerder voor kansspelen verstevigd. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen waren hun reclame-uitgaven voor de merken Vriendenloterij en Nationale Postcode Loterij goed voor respectievelijk 2,6 miljoen euro in februari van dit jaar.