Recente uitspraak van RCC over groene gorilla TOTO

Groene Gorilla TOTO

30-04-2023 – In een recente uitspraak heeft de RCC (Reclame Code Commissie) geoordeeld dat reclame-uitingen van TOTO met daarin een groene gorilla geen overtreding vormen van de reclamecode. Hoewel de gorilla bij jongere doelgroepen in de smaak kan vallen, is er volgens de Commissie geen bewijs dat het een fantasiefiguur is gericht op jongeren. Dit betekent dat de uitingsvorm niet in strijd is met de regels voor reclame.

TOTO heeft echter verschillende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de reclame-uitingen verantwoord worden ingezet. Zo worden de tv-reclames met daarin de groene gorilla pas na 22:00 uur uitgezonden en worden de online reclames specifiek gericht op personen van 24 jaar en ouder. Deze maatregelen hebben bijgedragen aan het gunstige oordeel van de Commissie.

Naast de reclames met de gorilla, is er ook een klacht ingediend over de televisiereclame van TOTO waarin blackjack wordt gepromoot. Volgens de klager suggereert de reclame dat het winnen van kansspelen leidt tot sociaal geluk en persoonlijke groei. De Commissie heeft deze klacht ook afgewezen, omdat de reclame in zijn geheel beschouwd moet worden. Uit de context blijkt voldoende dat de groene gorilla de werkelijkheid overdrijft en niet serieus genomen kan worden als rolmodel. Bovendien is de vrouw in de reclame 32 jaar en is haar leeftijd geen reden van zorg.

Eerdere klacht ook afgewezen door de Reclame Code Commissie

Deze uitspraak is niet de eerste keer dat TOTO gelijk heeft gekregen van de RCC (Reclame Code Commissie). Eerder dit jaar werd een klacht afgewezen over TOTO’s gebruik van bekende Nederlanders in haar reclame-uitingen. De klager beweerde dat dit gericht was op de jeugd, maar de Commissie vond dat de bekende Nederlanders geen substantieel bereik hadden onder minderjarigen en jongvolwassenen. De taalkeuze in de reclames was volgens de Commissie ook niet gericht op jongeren.

Deze uitspraken van de RCC (Reclame Code Commissie) laten zien dat reclame-uitingen van kansspelen zorgvuldig moeten worden gedaan en gericht moeten zijn op een meerderjarig publiek. Door verantwoorde maatregelen te nemen en oog te hebben voor de taalkeuze en visuele uitingen in de reclames, kunnen kansspelaanbieders zoals TOTO voorkomen dat hun reclames in strijd zijn met de reclameregels.