Reclame Code Commissie: ‘Klacht tegen Bet365 ongegrond’

Bet365

07-04-2022 – De Reclame Code Commissie heeft een klacht afgewezen rondom het online wedkantoor Bet365. Het wedkantoor was het negende bedrijf dat een vergunning kreeg bij de legalisatie van de online gokmarkt eind vorig jaar. In totaal ontving de Reclame Code Commissie twee klachten, waaronder tegen de Staatsloterij. Maar met name de klacht rondom Bet365 was interessant, omdat de klager bezwaar had tegen de inhoud van de banners van het bedrijf. De Reclame Code Commissie heeft de klacht nu afgewezen.

Klacht over Bet365

De Reclame Code Commissie (RCC) ontving eerder een klacht over de banners van Bet365. Daarover heeft de RCC halverwege maart zich al gebogen. De klachten gingen voornamelijk over de manier waarop het bedrijf de kansspelen promoot. De Commissie kwam uiteindelijk tot oordeel dat de klacht ongegrond is, zo schrijft de Commissie op de eigen website.

Bet365 is een legale bookmaker die het mogelijk maakt om te wedden op sportuitslagen. De persoon die erover had geklaagd, had grote bezwaren tegen uitingen van het bedrijf zelf. Volgens hem zou het online wedkantoor de sport totaal niet ondersteunen, terwijl de reclametekst van het wedkantoor ‘de nummer één voor sport’ zegt te zijn. Daarom vond de klager dat de tekst te misleidend was. Klanten die op de banner klikten, kwamen terecht op de website van Bet365, in plaats van dat het geld naar de diverse sportverenigingen gaat.

Verweer van Bet365

Als er een klacht over een bedrijf binnenkomt bij de Reclame Code Commissie, mag het beklaagde bedrijf de klacht altijd verweren. Dat heeft het wedkantoor in dit geval dan ook gedaan. Zo zegt Bet365 dat ‘de nummer één voor sport’ een uiting is die bedoeld is als slogan. Het is onderdeel van de reclame die het bedrijf wil maken. Aangezien het om een banner gaat, is de tekst niet permanent in beeld, maar zijn er meer uitingen in de reclame te zien.

Daarnaast stelde het bedrijf dat de zin waar de klager over valt, maar heel kort in beeld te zien is in vergelijking met de andere uitingen. De banner van Bet365 bestaat namelijk uit drie frames: een die aangeeft dat nieuwe klanten tot wel 100 euro voor wedkredieten kunnen krijgen, een dat Bet365 de ‘nummer één voor sport is’ en een derde frame met als tekst ‘word lid’. In de banner ligt de nadruk vooral op het verkrijgen van 100 euro aan wedkredieten.

Geen verplichte afdracht aan sport verenigingen

Het online casino Bet365 zegt verder dat het niets hoeft af te dragen aan goede doelen of sportverenigingen. Dat is wel verplicht voor een loterij, maar dat is bij een sportweddenschappen niet het geval. Het bedrijf zegt dan ook dat de banner het doel had om de eigen diensten te promoten. Volgens Bet365 is er geen enkele verbinding tussen het sportkantoor en de weddenschappen die kunnen worden afgesloten. De verklaring van het bedrijf was voor de Reclame Code Commissie voldoende en daarom werd de klacht afgewezen.

De Commissie vindt namelijk dat door zinsdelen zoals ‘word lid’, ‘nieuwe klanten’ en ‘ontvang tot 100 euro aan wedkredieten’ te gebruiken, Bet365 voldoende duidelijk heeft gemaakt dat het alleen gaat om het promoten van de diensten. Uit de banner valt niet op te maken dat het bedrijf een connectie heeft met de sportverenigingen.

Volgens de RCC had het duidelijk genoeg moeten zijn voor de klager dat het hier om reclame gaat voor de diensten van het online wedkantoor. De Commissie stelt dan ook dat helemaal geen suggestie gewekt is dat de adverteerder de sport betaalt. Ook de uiting ‘nummer één voor sport’ zorgt er volgens de stichting niet voor dat de banner misleidend is voor nieuwe klanten. Om deze reden heeft de Reclame Code Commissie de klacht volledig afgewezen.