20-02-2023 – In 2022 hebben online gokbedrijven hun reclame-uitgaven aanzienlijk verhoogd ten opzichte van het jaar daarvoor. Nielsen meldt dat de cijfers omhoogschoten vlak voordat een gepland verbod in werking zou treden. Dit geeft aan dat zelfs nu er beperkingen gelden voor traditionele vormen van mediareclame, de digitale kanalen nog voldoende mogelijkheden bieden voor exploitanten van online kansspelen en andere iGaming-bedrijven die diensten of producten willen promoten.
Opening van de Nederlandse markt voor online kansspelen
In oktober 2021 opende de Nederlandse markt haar deuren voor online goksites. Er werden marketingcampagnes opgezet die in drie maanden tijd een indrukwekkend brutobedrag van 36 miljoen euro opleverde. Het jaar daarop groeiden de mediabestedingen voor deze diensten nog meer; tot ongeveer 47 miljoen euro. Om mogelijke risico’s in verband met gokspellen te beperken, is reclame met bekende Nederlanders verboden op traditionele verkooppunten en platforms. Gerichte campagnes voor mensen die specifiek op zoek zijn naar informatie over online casino’s zijn nog steeds toegestaan. Maar dan wel volgens strikte regels die door de overheid zijn vastgesteld.
Gok gerelateerde schade beperken
In een poging om gok gerelateerde schade te beperken, heeft de Nederlandse regering een verbod aangekondigd op alle “ongerichte” reclame voor kansspelen. Minister Weerwind (Rechtsbescherming) gaf aan dat de wet in april of mei zou worden ingevoerd – nadat de verwachte ingangsdatum van 1 januari was gemist. Met de nieuwe regelgeving zullen personen die op zoek zijn naar gerichte mogelijkheden nog steeds legaal kunnen gokken, maar wordt voorkomen dat ongerichte reclame kwetsbare bevolkingsgroepen bereikt.
TV nog steeds favoriet reclame medium voor loterijen
Het digitale tijdperk heeft het gokken gerevolutioneerd, maar traditionele kansspelen blijven populair bij de consument. In 2022 werd een aanzienlijk reclamebudget uitgetrokken voor loterijen en andere analoge vormen van kansspelen – de Staatsloterij alleen al gaf 47,7 miljoen euro uit aan reclame. TV bleek een belangrijke vorm van reclame te zijn wat betreft het aantrekken van reclamegeld op zowel online als offline platforms, aangezien het veruit het favoriete medium bleef in vergelijking met andere kanalen zoals het internet.