Twee online casino’s krijgen Loden Leeuw

Loden Leeuw 2022

23-12-2022 – Sinds de legalisering van de online gokmarkt hebben gokbedrijven veel geld uitgegeven aan commercials. Met name in 2022 werd er veel geld aan reclame op radio en televisie besteed. Nog nooit eerder zagen we zoveel reclames voor online gokbedrijven. Dat heeft nu als gevolg dat zowel BetCity als TOTO een Loden Leeuw hebben gewonnen. Zij hebben de bedenkelijke eer dat ze zowel de irritantste reclame van het jaar als reclame met de irritantste BN’er hebben weten te produceren. Beide bedrijven kregen de award uitgereikt door het consumenten televisieprogramma Radar.

Casino’s met slechte reclames

Niet alle reclames zijn even goed, zo is het uitgangspunt van de Loden Leeuw. De prijs wordt uitgereikt aan de slechtste of meest irritante reclame van het jaar. In een jaar dat veel bedrijven miljoenen vrijmaakten voor gokreclames, lag het voor de hand dat de gokbedrijven op een nominatie konden rekenen. BetCity en TOTO kregen ook een nominatie en wisten die niet al te prestigieuze prijs in de wacht te slepen. De Loden Leeuw is namelijk een prijs die afrekent met slechte of irritante televisiereclames. Het is een initiatief van het consumentenprogramma Radar en is de directe tegenhanger van de Gouden Leeuw. Dat is de prijs voor beste reclame van het jaar. Het was eerder al bekend dat TOTO en BetCity genomineerd waren voor een Loden Leeuw.

Rolmodellen

BetCity werd genomineerd voor de Loden Leeuw omdat er een heel blik BN’ers werd opengetrokken om reclame te maken voor het online gokbedrijf. In de reclames waren onder meer Wim Kieft, Sjaak Swart, Wesley Sneijder en Andy van der Meijde te zien. Van der Meijde was vanaf het begin van de legalisatie al het vaste gezicht van BetCiy. De andere ex-voetbalspelers kwamen er later bij na een – wat het gokbedrijf zelf zo noemt – transfer. Inmiddels is de reclame niet meer te zien, omdat er van de zomer een verbod op het gebruik van rolmodellen in reclames voor gokbedrijven werd ingesteld. Het kabinet denkt dat het gebruik van rolmodellen met name jonge gokkers onder de 24 jaar te veel verleidt om een account aan te maken en mee te spelen. Zij hebben een grotere kans op het ontwikkelen van een gokverslaving. Daarom zijn in de reclames nu superfans Randy, Lesley en Japie te zien.

Slecht en irritant

BetCity kon daarom rekenen op de prijs voor de reclame met de meest irritante BN’ers. Daarmee versloeg het bedrijf Frank Lammers, die reclame maakt voor de Jumbo. Ook Alex Klaasen hoefde de prijs niet te incasseren. De professioneel grappenmaker maakt reclame voor de Lidl, nadat Thomas Acda zijn contract afliep. Met name het slecht gesproken Drents is voor veel kijkers een grote irritatie.

De Loden Leeuw zelf ging naar gokbedrijf TOTO. De kijkers van Radar oordeelden dat zij de zingende groene gorilla erg irritant vinden. De groene gorilla speelt de hoofdrol in de reclames van TOTO sinds het verbod op rolmodellen inging. Eerder waren ex-voetballers en rapper Donnie te zien. De nieuwe Koning TOTO, een zingende aap, wist met 57,3 procent van de stemmen de prijs in de wacht te slepen.

Eerder ook genomineerd

Het is niet nieuw dat gokbedrijven genomineerd worden voor de Loden Leeuw. Onder meer Wesley Sneijder en TOTO waren vorig jaar al genomineerd voor een Loden Leeuw. Vorig jaar verloor Sneijder de prijs aan Henny Huisman. Twee jaar eerder werd Andy van der Meijde genomineerd als meest irritante BN’er in een reclame voor de TOTO. Toen kreeg Van der Meijde de award niet, omdat de prijs werd gewonnen door Martien Meiland, de BN’er die te zien was in een reclame voor de Vrienden Loterij, eveneens een gokbedrijf.