21-09-2022 – Het verbod voor online kansspelaanbieders om nog langer ongerichte reclame te maken op radio en televisie komt steeds dichterbij. Minister van Rechtsbescherming Franc Weerwind werkt aan een wet om ongerichte reclame voor gokken op radio en televisie te verbieden. De wet is momenteel ter consultatie in te zien en te bekritiseren op de website van de Rijksoverheid. Maar inmiddels is al duidelijk dat veel partijen tegen de plannen van Weerwind zijn. Eerder zei de directeur van Play North Limited, het bedrijf achter Kansino, al geen brood te zien in het reclameverbod. Daar sloten in korte tijd meerdere partijen zich bij aan.
Verbod op ingerichte reclame
Minister Weerwind wil ongerichte reclame voor online gokken verbieden voor radio en televisie. Maar er zijn al meerdere partijen die hun vraagtekens zetten bij het verbod op de reclames. Kansino zegt al tegen te zijn, omdat het kan betekenen dat het verbod alleen geldt voor online casino’s. Gokbedrijven die ook landgeboden casino’s aanbieden, worden ontzien van het verbod. Dat betekent in theorie dat Holland Casino reclame mag blijven maken, omdat het landgebonden casino’s heeft. Volgens Play North Limited is dat niet eerlijk.
De kritiek op de nieuwe wet blijft niet alleen bij kritiek van de online gokbedrijven zelf. Ook radio- en televisiezenders zien inmiddels de bui al hangen en laten van zich horen op de website waarbij het mogelijk is om op nieuwe wetten te reageren. Zo’n proces wordt ‘consultatie’ genoemd. Alle burgers en bedrijven mogen hun feedback geven op de nieuwe wet. Inmiddels heeft ook NDP Nieuwsmedia dat gedaan. Dat is een belangenbehartiger van zakelijke en journalistieke belangen in Nederland. De behartiger staat er niet negatief tegenover om iets te doen aan de wildgroei aan gokreclames op radio en televisie. Toch klinkt er behoorlijk wat kritiek.
‘Wet schiet te ver door’
De nieuwsmedia vinden dat de wet te ver doorschiet. In een reactie geeft NDP aan de wens om gokreclames aan banden te leggen wel te begrijpen. Volgens de belangenbehartiger wordt door de aangesloten partijen er nu al op toegezien dat de reclames gericht zijn op de juiste doelgroep. Alleen als 75 procent van de doelgroep een gemiddelde leeftijd van 25 jaar of ouder is, mag er reclame gemaakt worden voor een gokbedrijf. Alleen legale online casino’s kunnen advertenties inkopen. Wanneer een online casino reclame wil inkopen, wordt die aanvraag eerst bekeken door een team met specialisten.
NDP Nieuwsmedia spreekt zich dan ook uit tegen de invoering van de wet. Volgens de belangenbehartiger doen de betrokken partijen al genoeg aan zelfregulatie. NDP stelt verder dat andere bedrijven zoals Google en Facebook kunnen profiteren van de manier waarop de wet nu is vormgegeven. De belangenbehartiger van onder meer Mediahuis, NU, ANP, DPG, NRC, Vrij Nederland en RTL wil dat de wet teruggaat naar de tekentafel en dat er meer onderzoek komt om de wet te onderbouwen.
Fel tegen
De brancheverenigingen voor de gokindustrie, NOGA en VNLOK, zijn ook tegen de invoering van het verbod. De verenigingen vragen zich net als NDP Nieuwsmedia af of de nieuwe wet wel juridisch houdbaar is. Volgens de advocaten van de brancheverenigingen zouden er grote juridische gebreken kleven aan de wet zoals hij nu ter consultatie is aangeboden. Ook zij pleiten voor meer onderzoek en onderbouwing van de wet, net als NDP Nieuwmedia. Ten slotte sprak ook de KNVB, de voetbalbond, zich uit tegen het verbod op reclame voor online gokken. De KNVB maakt in een voorzichtige schatting bekend dat het verbod voor de voetbalindustrie in Nederland tot wel 70 miljoen euro per jaar kan schelen aan inkomsten. Daarmee zwelt de weerstand tegen de nieuwe wet met de dag aan.